صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی  »  تحقیق تاثیر آلودگی هوا بر کودکان

تحقیق تاثیر آلودگی هوا بر کودکان

تحقیق تاثیر آلودگی هوا بر کودکان

دانلود تحقیق تاثیر آلودگی هوا بر کودکان

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان
شایع‌ترین بیماری که در شهرهای بزرگ و آلوده بچه‌ها را مبتلا می‌ کند، بیمار‌های تنفسی و در رأس آنها آسم است. در حال حاضر آسم و آلرژی تنفسی، از بیماری‌های شایعی است که در تهران به چشم می ‌خورد و دلیل آن هم وجود آلودگی در این شهر است.
از دیگر بیماری‌ها که به دلیل محیط آلوده ایجاد می‌ شود، می ‌توان آلرژی پوستی و سرطان را نام برد. احتمال سرطان در بچه‌هایی که در مناطق آلوده زندگی می ‌کنند، بیشتر است.
گذشته از آن آلودگی‌هایی که در آب وجود دارد یا آلودگی‌های ناشی از سوخت مواد پلاستیکی می‌ تواند حاوی میکروب‌هایی باشد که به صورت معلق درهوا سبب عفونت‌های تنفسی و گاهی گوارشی در کودکان شوند. کودکان بیشتر از بزرگسالان به این عفونت‌ها حساسیت دارند.
آسیب‌پذیری کودکان به دلیل حساسیت ویژه‌ای است که به خصوص در مخاط آنها وجود دارد (منظور مخاط بینی، حنجره، نای و مخاط روده کوچک و بزرگ است). به طوری که در حال حاضر بعضی از کودکان در تهران به دنبال یک سرماخوردگی کوچک و مختصر دچار سرفه‌های طولانی می ‌شوند.
از دیگر موارد شایع در بچه‌ها سوزش چشم و پوست و کمبود اکسیژن در خون است که همگی موجب بی ‌قراری در آنها شوند.
الان ثابت شده حتی در بیماری‌های روحی- روانی مانند افسردگی یا اسکیزوفرنی‌ها ردپایی از آلودگی هوا یافته می‌ شود.
همچنین آلودگی‌ها می ‌تواند علت بیماری بچه‌های بیش‌فعال باشد و حتی می ‌تواند روی ضریب هوشی بچه اثر بگذارد.
هنوز سرب به عنوان آلاینده جدی در شهرهای بزرگ وجود دارد و غیر از مواد سوختی مانند بنزین که سبب متصاعد شدن سرب می ‌شوند، وسایلی که روزمره از آنها استفاده می‌ کنیم مانند وسایل الکترونیکی و اسبا‌ب‌بازی‌ها نیز دارای سرب هستند و ثابت شده که آلودگی سرب آثار زیان‌باری بر سلامت کودکان دارد.
بیماری اوتیسم (نوعی اختلال رشدی که با رفتارهای ارتباطی ، کلامی غیر طبیعی مشخص می شود) و همچنین گوشه‌گیری کودکان و بیماری‌های گوارشی و تنفسی از آثار مخرب سرب موجود در محیط زندگی کودکان است.
بعضی از آلاینده‌های داخل منزل شامل وسایل گازسوز و از جمله بخاری است که اگر تهویه بخاری گازسوز صحیح نباشد، گازهای متصاعد از آن امکان آلودگی هوای داخل منزل را فراهم می ‌کند.
همچنین دستگاه‌های تهویه هوای منزل و استعمال سیگار در منزل که اکسیژن ‌رسانی به کودک را دچار اختلال می‌ کند و استفاده از وایتکس و مواد شوینده در منزل می‌ تواند سبب ایجاد و تشدید آسم در کودکان شود.
البته در این زمینه تبلیغات و فرهنگ سازی خوبی در ایران صورت گرفته است، به‌ خصوص صدا و سیما و مطبوعات که اطلاع ‌رسانی مناسبی داشتند و در حال حاضر سازمان بهزیستی به‌عنوان یک نهادی که پشتوانه قانونی دارد و اعمال نظر می‌ کند، شاخص‌ها و استانداردهای تعریف شده را در واحدهای تابعه اعمال می ‌کند.

آلودگی هوا و بیماریهای تنفسی
هر فرد بالغ به طور متوسط ۲۰۰۰۰ لیتر هوا در طی یک روز تنفس می کند و حق مسلم هر فرد است که در فضای پاکیزه تنفس کند. اما میلیون ها تن گاز و ذرات مضر که هر ساله در اثر احتراق ناقص سوختهای فسیلی وارد هوا می شوند،‌این حق طبیعی را از افراد سلب می کند. اغلب این آلاینده ها قابل رویت نیستند اما بسیار برای سلامت انسان زیان آور می باشند. لفظ آلودگی هوا وقتی اطلاق می شود که میزان این مواد سمی به بیش از حد قابل قبول برای سلامتی انسان برسد،‌آلودگی هوا بیشتر در شهرهای بزرگ و صنعتی دیده می شود و نیروگاهها، کارخانه ها و حتی اجاق های منازل در ایجاد آن نقش بسزایی دارند. مواد متصاعد از اگزوز اتومبیل ها بیش از ۷۵% مواد سمی در هوای آلوده شهرهای بزرگ را تشکیل می دهند.
حساسیت افراد نسبت به آلودگی هوا یکسان نیست . افراد مبتلا به بیماریهای ریوی، سالخوردگانی که از بیماریهای قلبی و ریوی رنج می برند و همچنین کودکان بیشتر تحت تاثیر آلاینده ها هستند عایرعم این هر ساله میلیون ها تن تن از گازها و ذرات مضر وارد هوا می شوند. برخی از این آلاینده ها به هنگام استنشاق وارد ریه ها می گردند.
دود سیاه ناشی از موتورهای دیزلی نمونه بارزی از آلودگی هواست. انواع دیگری از موارد آلودگی هوا وجود دارند که قابل رویت نیستند اما برای سلامت انسان بسیار زیان آور می باشد.
تا چهل سال قبل دود ذغال سنگ عامل مهم آلودگی در هوای شهرهای اروپا بود. در فاجعه عظیم مه دود شیمیایی اندن در سال ۱۹۵۲ بیش از ۴۰۰۰ نفر جان باختند. امروزه به برکت سوخت های بدون دود، دودکشهای بلند و کاهش آلاینده های صنعتی ،‌بعضی شهرهای کشورهای صنعتی نسبتا عاری از دود هستند. البته این بدان معنی نیست که آلودگی هوا کاملا از بین رفته است. زیرا نیروگاهها، کارخانه ها ،‌ادارات و حتی منازل آلودگی هوا را دز شهرها وحتی روستاها تشکیل می دهند. حساسیت افراد نسبت به آلودگی هوا با یکدیگر یکسان نیست. افرادی که بیشتر به بیماریهای ریوی مبتلا می باشند،‌سالخوردگانی که از بیماریهای قلبی و ریوی رنج می برند و همچنین کودکان بیشتر تحت تاثیر آلاینده ها هستند.

انواع آلاینده ها دودزا
قسمت اعظم دود شهرها از اگزوز ماشین ها بوجود می آید. اما در بعضی از مناطق سوخت ذغال و سوخت نیروگاهها نیز در ایجاد دود شرکت دارند. ذرات درشت د.ود در قسمت های فوقانی دستگاه نفس، گیر می کنند و باعث اختلال در ترشحات بینی و سینوسها می شوند ولی ذرات ریز ممکن است در راههای عمیق تر ریه ها نفوذ کنند. حجم زیاد این ذرات باعث اشکال در تنفس افراد مبتلا به آسم، برونشیت مزمن ،‌آمفیزم و دیگر بیماریهای ریوی می گردد و حتی ممکن است باعث مرگ زودرس سالمندان مبتلا به بیماریهای قلبی و ریوی نیز شود. در موارد حاد آلودگی هوا،‌اقزایش مرگ و میر غالبا به دلیل وجود این ماده در غلظت های زیاد می باشد.

دی اکسید سولفور (so2)
این گاز توسط موتورهای دیزلی و نیروگاهها تولید می گردد. دی اکسید سولفور همراه دود عامل مرگ و میر بالا در موارد حاد آلودگی هوا،‌در شهرهای بزرگ و صنعت جهان است. اثر عمده این آلاینده ها بر ریه هاست . بدین ترتیب که راههای هوایی را تنگ می کند و تنفس را مشکل می سازد و یا تولید اسید به بافت های بینی ، حلق حنجره و ریه آسیب می رساند. این عارضه در بیماران آسمی و کودکان آشکارتر است.

دی اکسید نیتروژن (۲No)
این گاز یکی از اکسیدهای نیتروژن (NOX)می باشد. اکسیدهای نیتروژن در اثر احتقاق مواد سوختی در ماشین ها و نیروگاهها ایجاد می گردند. دی اکسید نیتروژن مخاط برونش ها را تحریک می کند و بدین وسیله سبب افزایش عفونت های تنفسی در کودکان و افزایش شکایات تنفسی مثل سرفه و خلط در بزرگسالان می شود. بیماران مبتلا به آسم به اثرات ناشی از این گاز به شدت حساس می باشند.
اوزون (۳O)
اوزون مهمترین بخش مه دود فتوشیمیایی می باشد. این گاز از ترکیب دو نوع از آلوده کننده ها که در اثر تردد اتومبیل ها ایجاد می گردند،‌( هیدرات کربی و اکسید نیتروژن (NO) در زیز نور خورشید ) تولید می گردد . سطح اوزون معمولا تابستان ها به بالاترین حد خود می رسد. اوزون باعث تحریکات ریوی ،‌سرفه و درد سینه می شود. به علاوه سبب خارش چشم ، بینی و گلو می گردد. افراد مبتلا به بیماریهای ریوی بیشتر در معرض خطر هستند. ولی یک سوم مردم عادی هم در صورتی که فعالیت خارج از خانه داشته باشند دچار علائم ریوی می شوند و ظرفیت آنها کاهش می یابد.

فهرست مطالب
تأثیر آلودگی هوا بر کودکان
آلودگی هوا و بیماریهای تنفسی
انواع آلاینده ها دودزا
دی اکسید سولفور (so2)
دی اکسید نیتروژن (۲No)
اوزون (۳O)
مونوکسیدکرین
سرب
هوای اسیدی
آلودگی هوا ، آلرژی و افزایش مقاومت سیستم دفاعی بدن
چطور می توان خود را از مضرات آلودگی در امان نگاهداشت ؟
برای مقابله با آلودگی هوا چه باید کرد؟

 


تعداد صفحات : 8 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود