صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما

تحقیق خشونت در اسلام

دانلود تحقیق درباره خشونت در اسلام

دانلود تحقیق درباره خشونت در اسلام

مقدمه
در اسلام خشونت و پرخاشگری، در چه ابعاد و جنبه‌هایی مورد بحث قرار گرفته است؟ در اسلام در سطحی گسترده به این مفاهیم برخورد می‌کنیم. در مقام بیان پرخاشگری و خشونت یا در مقام برشمردن مصادیق و آثار آن و یا در مقام ارزشیابی و توصیه به اجتناب از پرخاشگری یا مقدمات و زمینه‌های و نیز علل به وجود آورنده آن از این مفاهیم استفاده می‌شود.

۱- تعریف پرخاشگری
چه تعریفی از پرخاشگری وجود دارد؟ رفتاری که به قصد آسیب رساندن به کسی یا چیزی انجام می‌شود.
آسیب شامل چه مواردی می‌گردد؟ آسیب شامل آزارهای روانی نظیر تحقیر، توهین و فحاشی نیز می‌شود.

پرخاشگری چیست ؟
پرخاشگری رفتاری توام با زد و خورد و درگیری زبانی و … می‌باشد که هدف از آن صدمه رسانیدن به افراد و اموال دیگران است. دعوا و پرخاشگری به علت وجود مساله‌ای در درون یا برون افراد ظاهر می‌شود. منظور از پرخاشگری رفتارهایی است که با برانگیختگی هیجانی همراه است و به علت ناکام ماندن در رسیدن به منظوری خود را نشان می‌دهد و حاکی از این است که فرد نتوانسته در جامعه سازش یابد و با دیگران کنار بیاید. که جلوه آن در دختران ملایمتر از پسران است.
دکتر رضا دولت یار باستانی روان شناس و استاد دانشگاه می گوید: ما طبق یک دسته بندی سه دسته شخصیت داریم، سلطه پذیر، ابراز وجودکننده و پرخاشگر.
شخصیت های سلطه پذیر شخصیت هایی هستند که همیشه یا در اکثر موارد منافع دیگران را به منافع خودشان ترجیح می دهند و سر تعظیم فرود می آورند.
شخصیت های ابراز وجودکننده نیز شخصیت هایی هستند که به دیگران احترام می گذارند ولی در عین حال خواسته های خودشان را هم محترم می شمرند یعنی نه باج می دهند و نه باج می گیرند.
در دسته سوم شخصیت های پرخاشگر، افرادی هستند که به دیگران احترام نمی گذارند و تنها خواسته خودشان مطرح است. همیشه یا غالباً خودشان را به دیگران ترجیح می دهند و در پی ارضای نیازهای خودشان هستند و از نگاه این افراد، انسان ها دو تیپ هستند، یا چشم می گویند و برده و زیردست محسوب می شوند و یا در مقابلشان می ایستند و دشمن محسوب می شوند. این آدم ها همیشه رفتار توام با پرخاشگری دارند چه با بردگان و چه با دشمنان.

فهرست مطالب :
۱ . تعریف پرخاشگری
۲ . انواع پرخاشگری
۳ . دیدگاه های نظری درباره ی منشأ پرخاشگری
۳-۱٫ دیدگاه ذاتی بودن پرخاشگری
۳-۲ . نظریه های زیست شناختی
۳-۳٫ نظریه های کشاننده ای
۳-۴٫ نظریه یادگیری اجتماعی
۳-۵٫ نظریه های شناختی
نقد و بررسی دیدگاه ها
۴٫ برانگیزاننده های پرخاشگری
۴-۱٫ ناکامی
۴-۲٫ تحریک مستقیم
۴-۳٫ خشونت رسانه ای
۴-۴٫ عوامل شخصیتی
۴-۵٫ سوگیری اسنادی خصمانه
۵٫ شیوه های پیشگیری و مهار پرخاشگری
۵-۱٫ راه های کاهش و مهار از دیدگاه روان شناسان
۵-۲٫ بررسی مسئله از دیدگاه اسلام
۵-۳٫ تفاوت های فرهنگی و نژادی در پرخاشگری


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود