صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » دانلود رایگان  »  تغذیه دندان تغذیه ای برای داشتن دندانهای سالم و لبخندی زیبا

تغذیه دندان تغذیه ای برای داشتن دندانهای سالم و لبخندی زیبا


تغذیه دندان تغذیه ای برای داشتن دندانهای سالم و لبخندی زیبا

تغذیه ناسالم و خوردن مواد غذایی مضر با گذشت زمان به سلامت دندان و لثه آسیب های جدی وارد می کند پس برای داشتن دندان های سالم و مقاوم باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
رژیم غذایی عالی و تغذیه دندان های سالم و داشتن لبخندی زیبا

آیا این وضعیت به نظر آشنا می آید؟ به خاطر چکاپ به دندانپزشک می روید. احساس بدی دارید، چون این دوازده ماه تاخیر داشتید (شاید هیجده ماه، چه کسی حساب می کند؟) اما شما هم به دلیل دیگری احساس بدی دارید.

در آخرین دیدار، دندان پزشکتان در مورد این که رژیم غذایی چگونه بر سلامت دهانی شما تاثیر می گذارد، صحبت کرده بود.آیا تا به حال به خودتان گفته بودید که زیاد قند می خورید؟ و آن شکر باعث مشکلات دندانی می شود؟حالا دوباره فکر کنید.
بعد از آخرین مراجعه، قند کمتری می خورید؟ برای چه مدت؟اگر پاسخ این سوال زیاد طول نکشید! ” نگران نباشید. بسیاری از مردم همین پاسخ را می دهند (اگر صادق باشند).
با این حال، همه می دانند که بین شکر در رژیم غذایی و پوسیدگی دندان چه ارتباطی وجود دارد، اینطور نیست؟ حتی کودکان می دانند که شکر برای دندان آن ها بد است با این وجود مشکلات دندانی هنوز یک مشکل بزرگ است و مردم هنوز مقدار زیادی شکر می خورند بنابراین، حذف شکر از رژیم برای دندان های سالم یک حرکت عالی است؟

تغذیه و مشکلات دندان
خیلی وقت پیش فهمیدیم که شکر فقط یک بخش از پازل است ، مقدار قند در رژیم غذایی شما کاملاً تقصیر شما نیست بعداً خواهید دید.
به طور مشابه، مشکلات دندان و یا بیماری هایتان همه اش تقصیر شما نیستند. بسیاری از بیماران قند زیادی می خورند. با این حال، آن ها به اندازه کافی از غذاهای خوب برای دندان استفاده نمی کنند.
اگر می خواهید دندان های سالم داشته باشید، باید غذاهایی بخورید که دندان ها را تقویت می کنند. یک رژیم غذایی برای دندان های سالم بیشتر از حذف شکر مهم است بنابراین، رژیم غذایی برای دندان های سالم چه شکلی است؟ پاسخ را با جزئیاتی کامل در این بخش از سلامت دهان و دندان در نمناک خواهید خواند.

رژیم غذایی سالم و مناسب برای تقویت دندان ها
نکاتی مهم ولی نادیده گرفته شده در مورد تغذیه سلامت دندان ها

دستورالعمل های رژیم غذایی هرگز بر روی دندان های سالم تمرکز نکرده اند.از دهه 60 و 70 میلادی، توصیه رژیم غذایی ما را از “خوردن سالم” تغییر داده است. تعداد خیلی کم از این رژیم ها، برای داشتن دندان های سالم است.برای مدتی طولانی، دندانپزشکان تنها خواستار کاهش قند و شکر بودند. اما به عنوان ارتباط بین شکر، چاقی و دیابت نوع دوم شروع به پدیدار شدن و تغییر کرد. امروزه، کاهش قند یک توصیه اصلی برای سلامتی است.
سازمان بهداشت جهانی هم اکنون 5 تا 9 قاشق چای خوری شکر را در روز توصیه می کند. نوزادان، کودکان نوپا و کودکان باید کم تر بخورند. رژیم غذایی کم چرب، بیش ترین تاثیر را بر آنچه که به عنوان “رژیم غذایی سالم” تصور می شود، دارد.
با این حال، رژیم بسیار کم چرب دستورالعملی برای بیماری های دهانی است. با قطع کردن چربی های اشباع شده و کلسترول به طور کامل، بسیاری از غذاهایی که برای دندان مناسب هستند را حذف می کنید. برای بدتر کردن اوضاع، اغلب افرادی که دیده می شوند قند زساد و کربوهیدرات تصفیه شده را مصرف می کنند.

چه چیزهایی برای دندان مضر است؟
اینها برای دندان های شما خوب نیستند

رژیم غذایی کم چرب:

در رژیم غذایی بسیار کم چرب، دندان شما سالم نخواهد بود. با این حال، پزشکان و دندانپزشکان از خط پایه قلب پیروی می کنند. آن ها رژیم های کم چربی را توصیه می کنند تا از حملات قلبی اجتناب کنید.
امروزه، شواهدی که چربی اشباع شده و کلسترول را به خطر حمله قلبی متصل می کنند دوباره ارزیابی شده اند. زمانی که فکر کردیم آن ها 100% مقصرهایی نیستند که ما تصور می کردیم و کاهش کلسترول، چربی اشباع شده و مصرف کل چربی فقط به دندان های ما آسیب رسانده است.

میزان چربی غذا و سلامت دندان ها
تغذیه و غذاهایی برای داشتن دندان سالم

رژیم غذایی دندانی بر اساس قواعدی خاص تنظیم شده است ، بیایید به سه نگرانی اصلی رژیم دندان پزشکی نگاه کنیم.
حذف غذاهایی که برای دندان های شما مضر هستند:
همانطور که ممکن است حدس زده باشید، این بیشتر از شکر است. اما اجازه دهید اول به شکر نگاه کنیم.
چه زمانی شکر، شکر نیست؟

بله، شکر آن شیطانی است که روی شانه شما نشسته است. هیچ کس این را بهتر از دندان پزشک ها نمی داند و بله، قند خیلی زیاد در رژیم غذایی شما می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند.
اما ترک کردن شکر آسان نیست نه تنها خوش مزه است، بلکه در بسیاری از غذاهای فرآوری شده که ما می خوریم، یافت می شود. سس، سوپ، محصولات نانوایی، تهیه گوشت آماده شده، همه جا هست. شکر را می توان پنهان کرد. این می تواند با نام های دیگر مثل گلوکز و ساکاروز همراه باشد.

مضرات مصرف قند و شکر برای دندن ها
حذف غذاهای شکردار ممکن است سخت باشد اما تنها غذایی نیست که حذف می شود.اکنون می دانیم که شکر باعث رشد باکتری می شود که سبب پوسیدگی دندان می شود.استرپ موتانس یک عامل مخرب است و این یک ارتباط شکر و مشکلات دندانی است و ثابت شده است اما خوردن سایر کربوهیدرات های ساده می تواند نتایج مشابهی داشته باشد.
آرد تصفیه شده یک کربوهیدرات ساده است. این فرآیند با حذف فیبر از کربوهیدرات حاصل از نشاسته فرآوری می شود.
این باعث می شود که کربوهیدرات ها به کربوهیدرات های ساده مثل قند خون تبدیل شوند. گلوکز هم نوعی قند است حالا می توانید ببینید که چرا آرد سفید در بدن به عنوان شکر هضم می شود بنابراین حذف شکر از رژیم غذایی واقعاً به معنای حذف همه مواد کربوهیدرات تصفیه شده است.این غذاها از قبیل نان، غلات، ماکارونی، محصولات پخته شده و هر غذایی با شکر اضافه ممکن است برای دندان های شما مضر باشد.

پوسیگی دندان ها با مصرف زیاد شکر
روغن های فرآوری شده سبزیجات نیز برای دندان ها بد هستند:
لثه ها برای دندان های سالم ضروری هستند. بنابراین باید از غذاهایی اجتناب کنید که خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد.وقتی آخرین بار به دندان پزشک مراجعه کردید، خونریزی لثه ای داشتید؟ زمانی که لثه هایتان خونریزی می کنند، این نشانه التهاب است.لثه برای انتقال سلول های ایمنی به منظور توقف باکتری مضر طراحی شده اند ، غذاهایی که باعث التهاب و پاسخ سیستم ایمنی بدن می شوند.
روغن گیاهی و یا روغن دانه بیشتر در غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده وجود دارد. این ها شامل روغن تصفیه شده از دانه هایی مثل کانولا، آفتابگردان، ذرت، دانه انگور، دانه انگور، برنج برن و سویا هستند ؛ مشکل این است که روغن های دانه اکنون منبع اصلی چربی در بسیاری از غذاها در قفسه سوپرمارکت هستند. آن ها همچنین در غذاهایی هستند که ما در رستوران ها می خوریم.
این روغن ها حاوی چربی های امگا 6 خیلی بالایی هستند ،وقتی آن چربی ها را می خوریم، به تمام غشا سلولی در بدن ما وارد می شوند. اسیدهای چرب امگا 6 باعث فعال کردن مسیرهای التهاب در بدن برخلاف اسیدهای چرب امگا 3 می شوند. آن ها هم چنین وقتی در معرض گرما و یا پخت و پز قرار می گیرند، بسیار ناپایدار هستند.
تخمین زده می شود که وقتی روغن گیاهی را سرخ می کنید، به اندازه 100 تا 200 برابر خطرناک تر از محدوده ایمن روزانه تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی می شود ؛ غذاهایی که سلامتی دهانی را ترویج می کنند باید التهاب را کاهش دهند. روغن گیاهی تصفیه شده، از جمله مارگارین، احتمالً واکنش ایمنی را در دهان و شکم افزایش می دهد.

روغن های مضر برای سلامت دندان و لثه
روغن هایی که باید از مصرف آنها جلوگیری کرد
کانولا
آفتابگردان
ذرت
کاجیره
دانه انگور
سبوس برنج
سویا
برای جلوگیری از التهاب و بیماری های لثه، چربی ها باید از منابع طبیعی باشند این ها غشا لثه ثبات را ایجاد کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کنند. در متن زیر برخی از چربی های سالم برای خوردن آورده شده است:
این چربی ها شامل:

کره
روغن کرمانشاهی
روغن نارگیل
روغن زیتون
لایه های پیه
دمبه
کتان
ماکادامیا

روغن زیتون از چربی های سالم برای دندان
خوردن غذاهایی که دندان را تقویت می کنند:

حذف غذاهای مضر، بخشی از رژیم غذایی برای سلامتی دهانی است. اما رژیم غذایی برای دندان های سالم هم باید شامل غذاهایی باشد که دندان را تقویت می کنند.دندان ها از همان سلول هایی ساخته می شوند که استخوان ساخته می شوند.
این سلول ها در مغز استخوان شروع می شوند. سیستم ایمنی “استئو ” شامل سلول های بنیادی است که یا سلول های تشکیل دهنده یا سلول های ایمنی را می سازند و این سلول ها دندانی و عاج ساز نامیده می شوند پس از این که دندان ها شکل گرفتند، سلول های دندانی و عاج ساز در داخل دندان می مانند.
در آنجا، آن ها لایه دندان درونی (عاج) را مدیریت می کنند و هم یک عمل معدنی کردن و هم یک عمل ایمنی دارند. اگر یک حمله به باکتری وجود داشته باشد، سلول های دندانی و عاج ساز می تواند “ترمیم عاج دندان” را متوقف کنند. اما آن ها به طور مداوم عوامل ایمنی را کنترل و آزاد می کنند.این سلول ها توسط سیستم ویتامین قابل حل در چربی کنترل می شوند. ویتامین D و ویتامین A در آرایش دندان نقش مهمی ایفا می کنند.

حفظ سلامت دندان با حذف غذا های مضر
ویتامین K2 پروتئین ها را فعال می کند که مواد معدنی و عوامل ایمنی را حمل می کنند.بدون این سه ویتامین، مینای دندان شما درست شکل نمی گیرد و یا سیستم دفاعی یا دفاع داخلی آن کار نمی کند به همین دلیل است که غذاهای کافی حاوی ویتامین های محلول در چربی را می خوریم و امروزه بسیاری از مردم این کار را نمی کنند شما می توانید نتایج این کمبود را در دهان خود ببینید پس، کجا می توانیم منابع خوبی از ویتامین های محلول در چربی پیدا کنیم؟
جگر
تخم مرغ
کره
پنیر
ماست
کلم سور
بدن شما همچنین ویتامین D را در حضور نور خورشید می سازد، پس مطمئن شوید که نور خورشید کافی برای بالا بردن سطح این ویتامین را دارید.محلول در چربی به معنای آن چیزی است که خود کلمه اش می گوید.بدون چربی طبیعی در رژیم غذایی، شما به این مواد مغذی حیاتی دسترسی ندارید و جذب نخواهیدشان کرد.

برای تقویت دندان ها چه باید کرد؟
حفظ تعادل محیط میکروبیوم دهان:

حفظ تعادل میکروبیوم دهانی برای سلامت دندان ضروری است.بیش از 700 گونه میکروب ها در محیط میکروبیوم دهان شما وجود دارد (محیط میکروبی دهان شما). سلامت کلی بهداشت و دندان به تعادل و تنوع بین این میکروب ها نیاز دارد.
محیط میکروبیوم دهانی شما به مدیریت مواد معدنی در دهان کمک می کند. سطوح مواد معدنی باید محکم کنترل شوند تا استخوان های سالم و دندان های سالم را حفظ کنند. باکتری ها همچنین در ارتباط با سیستم ایمنی هستند. آن ها اطلاعات خاصی را مبادله می کنند و به آموزش واکنش های خود به مهاجمان مضر کمک می کنند.
باکتری های پروبیوتیک برای جلوگیری از رشد گونه های مضر عمل می کنند همچنین برای کانی سازی و قرار دادن مواد معدنی به دندان ها مهم هستند و این به این معنی است که آن ها برای دندان های سالم و لثه ها حیاتی هستند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه کمک می کنند اما این “باکتری های خوب” به کمک شما نیاز دارند. آن ها به شما نیاز دارند که به آن ها غذا بدهید و سیرشان کنید!

راه های جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه
اما چگونه می توانید باکتری را در دهان خود متعادل کنید؟

دوباره، این مساله عمدتاً به رژیم غذایی شما بستگی دارد ؛ غذاهایی که می خورید می توانتد باعث عدم تعادل در محیط میکروبیوم دهانتان شود. در اینجا غذاهایی وجود دارند که شما باید بخورید تا مطمئن شوید که متعادل باقی می ماند. فیبر پروبیوتیک (فیبرهای غذایی که باکتری های مفید به آن وابسته هستند) و این موارد عبارتند از:
مارچوبه
تره فرنگی
آووکادو
موز
و گستره وسیعی از سبزیجات پخته و خام.
غذاهای پروبیوتیک به دهان میکروبیا زنده می برد. آن ها شامل موارد زیر هستند:

کره ارگانیک و کفیر
پنیر
پنیر پروبیوتیک
کلم شور
میسو (غذایی ژاپنی)
کامبوچا (نوعی نوشیدنی)

افزایش سلامت دندان با مصرف پنیر پروبیوتیک
درست کردن این تغییرات رژیم غذایی، سلامتی دندان شما را افزایش خواهد داد و رژیم غذایی که برای دندان ها سالم مناسب است برای سلامت کلی بدن هم خوب است.
رژیم غذایی دندانی که دراین بخش از سلامت دهان و دندان در نمناک گفتیم را امتحان کنید. خوش مزه است – و می دانیم به زودی احساس خواهید کرد و بهتر از همیشه به نظر خواهید رسید.