صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پایه » زمین شناسی  »  دانلود مقاله در مورد معادن ایران

دانلود مقاله در مورد معادن ایران

دانلود مقاله در مورد معادن ایران
معادن ایران
بخشی از جنبه های کاربردی زمین شناسی دستیابی وشناخت منابع کانساری موجود است.شناخت منابع کانساری و مواد اولیه در کشور ما قدمتی نسبتا طولانی دارد.((معدن کاری باستانی)) که در اصطلاح کاران ((شدادی)) نیز گفته می شود.به طور سنتی در هزارهی چهارم قبل ار میلاد واحتمالا قبل ازآن در سرزمین ایران انجام می شده است.
نفتوفلزات رنگینوسنگ صابون(کلریت واستاتیت)سنگهای قیمتی مانند فیروزه در نیشابوراز دوره های باستاندر ایران شناخته شده بود ومورد بهره برداری قرار می گرفتند.
بر اساس سوابق تارخی پیدایش کانسارها ومنابع مواد اولیه حتی در شرایط بسیار نامساعد طبیعی به  پیدایش شهرکها وشهرهایی در نقاط مجائر خود گردیده است.پیدایش منابع عظیم نفتی در خوزستان به توسعه ی شهری در شهرهای آبادان وگچساران ومسجد سلیمان و……کمک فراوانی کرده است.همچنین منلابع زغال سنگ شمشک توانسته بودبرای بیش از۱۲۰۰نفر محل اشتغال وبه موازات آن محل سکونت در روستای شمشک به وجود آورد.
استان خراسان
یکی از ابزارهای مهم برای شناخت ویژگی فرهنگی وقومی هرمنطقه شناخت صنایع دستی آن منطقه می باشد. آثار ارزشمند به یادگار مانده حکایت از ذوق و استعداد وصف ناپذیری می کنند که در جای جای آن می توان به هنر و ظرافت دست های پرتوان هنرمندان ایرانی پی برد .
در استان خراسان تولیدات هنری نقش پر اهمیتی در اقتصاد منطقه دارند . انواع مهم صنایع دستی در این استان شامل : قالی بافی، ابریشم کشی، شعر بافی، نمد بافی، پوستین دوزی، سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ، فیروزه تراشی، سفالگری، سبد و حصیر بافی است . انواع دیگر تولیدات دستی شامل چارق، گیوه، فراورده های چوبی و فلزی، نقاشی روی چرم و غیره می باشد .
 قالی بافی :
یکی از صنایع دستی مهم استان خراسان (( قالی بافی )) است . پیشینه قالی بافی در این استان را می توان به دو دوره متمایز تقسیم کرد :
–  دوره صفویه که قالی های این دوره اغلب دارای نقش های هراتی با زمینه لاجوردی و یا لاکی سیر و با حاشیه باریک به رنگ زرد روشن می باشد .
–  دوره دیگر راه اندازی کارگاه های قالی بافی توسط بازرگانان تبریزی در نیمه دوم قرن سیزدهم است . به این دلیل، امروزه در صنعت فرش مشهد دو نوع گره وجود دارد که عبارت اند از : گره فارسی ( محلی) و گره ترکی ( تبریزی ) .
مهم ترین مرکز قالی بافی در استان خراسان  مشهد است . زمینه قالی های مشهدی دارای رنگ لاکی با نقش ترنج و لچک و حاشیه لاجوردی است . بیرجند، طبس، کاشمر، سبزوار و نیشابور از نظر قالی بافی به ترتیب در مراحل بعدی قرار می گیرند .
در میان عشایر خراسان، قالی بافی از رونق فراوانی برخوردار است . قالیچه های بلوچی در میان چادر نشینان اطراف تربت حیدریه، کاشمر، سرخس و تربت جام رایج است . هم چنین در میان عشایر کرد که در  شمال خراسان سکونت دارند، بافت قالیچه های ترکمنی رواج دارد .

شعر بافی :
شعربافی یا دست بافی در استان خراسان، از گذشته های دور، یکی از مشاغل صنعتگران بوده است . این صنعت در بیش تر شهرهای استان خراسان، به ویژه در شهرستان های مشهد، سبزوار و تربت حیدریه، به صورت خانگی و کارگاهی دیده می شود . فعالیت های برک بافی، فرت بافی و ابریشم بافی را نیز می توان در این رده قلمداد کرد که عمده تولیدات آن ها حوله، چادر شب، بقچه و … است .

نمد بافی :
در میان عشایر خراسان، صنعت نمد مالی از رونق فراوانی برخوردار است و دو مرکز اصلی تولید آن، شهرهای مشهد و قوچان می باشند .
گلیم بافی :
در میان عشایر و روستاییان خراسان، گلیم بافی به عنوان یک فعالیت خانگی معمول است . مناطق عمده گلیم بافی در استان خراسان، شهرستان های مشهد، قوچان و شیروان است .


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود