صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » معارف اسلامی  »  دانلود پاورپوینت شیعه در اسلام – ۷۷ اسلاید

دانلود پاورپوینت شیعه در اسلام – ۷۷ اسلاید

دانلود پاورپوینت شیعه در اسلام - 77 اسلاید

دانلود پاورپوینت شیعه در اسلام – ۷۷ اسلاید

درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام
شیعه در اسلام
معرفی
حاج سید محمد حسین طباطبائی معروف به علامه طباطبائی صاحب المیزان یکی از بزرگترین فلاسفه و اساتید علما در جهان اسلام بود. این عالم ربانی و فیلسوف شرق یکی از بزرگترین و بهترین مفسرین اسلامی است. معظم له استادی جامع بود، زیرا در عین حال که به دروس حکمت و فلسفه و کلام تبحر داشت، به اصول فقهی و تفسیری، علم رجال و حدیث نیز مهارت یافت. علامه در زهد و تقوی و عشق و عرفان، تواضع و ایمان، خلوص و پاکی و صفا و دیگر سجایای اخلاقی کم نظیر بود.

علامه در سال ۱۳۲۱هجری قمری مصادف با ۱۲۸۲ شمسی در شهر تبریز متولد شد، از اوایل زندگی نزد والد معظم و اعلام مختلف آذربایجان مقدمات علوم و سطوح فقه و اصول و قسمتی از دروس حکمت را به پایان برد و در سال ۱۳۴۴ رهسپار نجف اشرف گردید و چند سال از کرسی درس آیت الله نائینی، شیخ محمد حسین اصفهانی (کمپانی) و سید ابو الحسن اصفهانی و دیگر اساتید به درجه اجتهاد در علوم نقلی ارتقاء یافت. علامه دروس عقلی را بیشتر از محضر علامه بادکوبه ای استفاده نمود و سالها در تحقیقات فلسفی و کلامی و ضمن تدریس علوم عقلی به مراتب استادی رسید.

علامه در سال ۱۳۵۴ نجف را به قصد تبریز ترک نمود و سالها در آذربایجان سرگرم تدریس و تحقیقات علمی بود. شهرت آن جناب از وقتی است که در جمله اساتید بزرگ حوزه قم قرار گرفت معظم له از سال ۱۳۶۵ تا پایان عمر در این مرکز علمی بیش از پیش به تألیف و تحقیقات مختلف مشغول بود و در ضمن علاقه مندان به درس حکمت سالها از کرسی درس او مستفیض و بهره مند بودند. امثال شهید مطهری، شهید بهشتی و اساتید فعلی از کرسی درس او به مقام استادی رسیدند.

علامه شخصیتی است که فلاسفه شرق و غرب از احاطه علمی او به شگفت بودند. او با براهین منطقی ضمن اقامه دلیل نارسائیهای مکتب ماتریالیسم را به جهان بشریت ثابت نمود و نوعی انقلاب علمی و فرهنگی در جهان دانش و حکمت پدید آورد. چون خود وجودی سراسر زهد و تقوی و ایمان بود، فلسفه را با عشق و عرفان به هم آمیخت و کتب علمی و مستند در مسائل مختلف و در خور فهم همگان به رشته تحریر برد. یکی از بزرگترین یادگارهای جاوید او دوره تفسیر المیزان است که مجلدات این تفسیر در جامعیت و محتوی کم نظیر بلکه بی نظیر است و درباره اهمیت و جامعیت این تفسیر علما و مفسرین بزرگ سخنها و مقالات متعدد دارند.
همانطور که میدانید مجلدات تفسیر المیزان توسط علمای حوزه قم به فارسی در چندین جلد تجدید چاپ شده و زینـت بخش هر بوستان و مخزن کتاب بوده و هست. علامه مقام استادی خویش را در مجلدات اصول فلسفه، هدایت و حکمت، نهایت و حکمت و کتاب اصول عقاید به اثبات رسانیده و کتب دیگری مانند: مبدأ و معاد، سنن النبی، وحی یا شعور مرموز، قرآن در اسلام، شیعه در اسلام، کتاب مصاحبه او با پرفسور کربن که با قلم زیبائی به رشته تحریر رفته قابل استفاده عموم است. که این مجموعه ها آثار بسیار زنده ای است در حقانیت مکتب اسلام و تشیع در جهان بشریت.

این عالم ربانی و استاد جهانی سرانجام در صفر سال ۱۴۰۲ برابر با آبان ۱۳۶۱ جهان فانی را وداع نمود و با مرگ او ثلمه ای به جهان دانش و حکمت پدید آمد. قبرش در کنار فاطمه معصومه جنب علما زیارتگاه است.
هدف از نگارش این کتاب معرفی تشیع به اهالی مغرب زمین است.گرچه در طی قرن گذشته دانشمندان مغرب زمین مطالعات زیادی درباره جوانب مختلف اسلام و تمدن اسلامی انجام داده اند، لیکن اکثر این آثار با نهایت تعصب و غرض ورزی انجام گرفته و کوشش در تحریف اسلام در آنها دیده می شود.
تقریباً تمام منابع اروپائیان در تحقیقاتی که درباره اسلام انجام می گیرد از منابع اهل تسنن است.

در آثار موجود به زبان های اروپائی، تشیع به صورت یک فرقه فرعی معرفی شده و تمام دید و علت وجودی آن به یک نزاع صرفا سیاسی و اجتماعی تقلیل یافته و کمتر به علل دینی که باعث پیدایش شیعه گردید توجه شده است.
حتی در تحقیقات درباره شیعه به طور کلی سهم اساسی از آن اسماعیلیه است و شیعه دوازده امامی حتی به اندازه مکتب اسماعیلی مورد نظر قرار نگرفته است.
شاید سوابق تاریخی علت اصلی این محدودیت باشد.


تعداد صفحات : 77 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,