صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » کار آفرینی » دانلود طرح توجیهی تولیدی  »  دانلود پاورپوینت فرایند تولید ماکارونی ۵۳ اسلاید

دانلود پاورپوینت فرایند تولید ماکارونی ۵۳ اسلاید

دانلود پاورپوینت فرایند تولید ماکارونی 53 اسلاید

دانلود پاورپوینت فرایند تولید ماکارونی ۵۳ اسلاید

عنوان ارائه : ماکارونی رشته به رشته
مقدمه
مجتمع غذائی رشته به رشته تولید کننده انواع ماکارونی واقع در کیلومتر ۱۷ جاده سنتو مشهد ـ قوچان در سال ۱۳۵۷ تأسیس گردیده است ، مالکیت مجتمع غذائی رشته به رشته خصوصی بوده و ماشین آلات آن توسط شرکت ایتالیایی Braibanti نصب و راه اندازی شده است که کلیه مراحل تولید و بسته بندی محصول اتوماتیک می باشد . و با نام تجارتی رشته به رشته که کیفیت بالای آن موجبات رضایت مشتریان را فراهم آورده و در حال حاضر سهم عمده ای را در بازار فروش به خود اختصاص داده است و با عنایت به ضرورت استاندارد اجباری ، کلیه محصولات شرکت دارای پروانه کاربرد استاندارد ملی ایران می باشند . شرکت در راستای تحقق اهداف و فعالیت های خود مجوزها و پروانه های ذیل را از ارگانهای ذیربط اخذ نموده است .

۱ـ۱ـ۱ـ ثبت شرکتها ۱۵۰۹
۱ـ۱ـ۲ـ پروانه تأسیس صنایع ص ۶۵ ردیف ۷
۱ـ۱ـ۳ـ پروانه بهره برداری صنایع ص ۲۵ ردیف ۷
۱ـ۱ـ۴ـ پروانه تأسیس نظارت
۱ـ۱ـ۵ـ پروانه بهره برداری نظارت مورخ
۱ـ۱ـ۶ـ پروانه ساخت : ۲۷۹۱
۱ـ۱ـ۷ـ پروانه کاربرد علامت استاندارد : ….

ظرفیت تولید شرکت در حال حاضر ۲۵۰۰ تن در سال بوده که تماماً مشمول استاندارد اجباری می باشد و در برنامه طرح و توسعه شرکت در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت .
این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۱۰۰۰ متر مربع و با بیش از ۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا مشتمل بر ۱۸۰۰ متر سالن های تولید و ۲۲۰ متر اداری احداث گردیده است .

فهرست کمیته راهبری
اعضاء کمیته راهبری در مجتمع غذایی رشته به رشته به شرح زیر می باشند .
۱ـ مدیر عامل ـ رئیس کمیته راهبری
۲ـ مدیر داخلی
۳ـ مسئول کنترل کیفی
۴ـ اداری
۵ـ مالی
۶ـ فروش
۷ـ سرپرست تولید
۸ـ سرپرست بسته بندی

اصطلاحات و تعاریف
۱ـ دما : اصطلاح فیزیکی جهت نمایش کمی و کیفیت حرارتی اجسام
۲ـ رطوبت نسبی : نسبت میزان رطوبت هوا به درجه رطوبت اشباع
۳ـ تهویه : جابجائی و تعویض هوا در محیط با استفاده از فن
۴ـ پالت : صفحات فلزی یا چوبی جهت چیدن بسته های ماکارونی و جابجائی آنها
۵ـ استیک : میله های فلزی روکش دار که ماکارونی بر روی آنها قرار می گیرد .
۶ـ اکسترودر : شامل سیلندر و ماردون می باشد و باعث ورز دادن خمیر و هدایت آن به زیر قالب می گردد.
۷ـ وکیوم : باعث ایجاد خلاء در داخل خمیر می گردد .
۸ـ پرس : به مجموعه ماشین آلات موجود در قسمت همزنها ــ اکسترودرــ قالب ــ تیغ تا ابتدای Predryer پرس گفته می شود .
۹ـ قالب : باعث فرم دادن خمیر به اشکال مختلف میله ای ــ فرمی می شود .
۱۰ـ موتورخانه : محلی است که تأسیسات دیگ بخار ــ و دیگ آب گرم و … در آن قرار گرفته است .
۱۱ـ ماکارونی رشته ای Spaghetti : ماکارونی است که به صورت رشته های بلند ، باریک و توپر می باشند .
۱۲ـ ماکارونی تو خالی : قطر آن بیشتر از اسپاگتی بوده و تو خالی می باشد .
۱۳ـ ماکارونی فرمی : که طول آن کمتر ازcm 8 می باشد مانند اشکال مارپیچ ــ صدفی ــ حلزونی و غیره.
۱۴ـ ورمیشل : نوعی ماکارونی است که به صورت رشته های باریک ــ توپر و پیچ خورده می باشد .
۱۵ـ عصائی : به آن قسمت از ماکارونی که به صورت u می باشد و بر روی استیک قرار می گیرد گفته می شود .
۱۶ـ مکارونی بلند : محصولاتی هستند که طول آنها حداقل cm 20 می باشد مانند اسپاگتی ــ لازانیا ــ ماکارونی تو خالی
۱۷ـ ماکارونی کوتاه : محصولاتی هستند که طول آنها کمتر از cm8 باشد مانند اشکال مارپیچ ــ صدفی ــ حلزونی و غیره .
۱۸ـ ترک خوردگی : به شکافهای طولی و عرضی که در سطح ، ماکارونی مشاهده می شود .
۱۹ـ قطعات خورد شده : در ماکارونی بلند به رشته های شکسته کوتاهتر از cm20 و در اشکال ورقه ای به شکستگی های طولی و عرضی بیشتر از و در ماکارونی کوتاه به حالتی که ماکارونی شکل اولیه خود را از دست داده باشد .
۲۰ـ لک : به ذرات نسبتاً درشت قهوه ای ــ نقاط سفید ــ نقاط سیاه و برجستگی های تیره در سطح ماکارونی گفته می شود .
۲۱ـ امتیاز قبل از پخت : امتیازی است که به وضعیت ظاهری ماکارونی از نظر تعداد نقص قبل از پخت و بر اساس جدول ارزیابی داده می شود ( رجوع شود به استاندارد ملی ایران شماره ۲۱۳ )
۲۲ـ امتیاز بعد از پخت : امتیازی است که به وضعیت ظاهری ماکارونی بعد از پخت و براساس جدول ارزیابی داده می شود . ( رجوع شود به استاندارد ملی ایران شماره ۲۱۳ )

کنترل فرآیندهای تولیدی و عملیاتی :
ابتدا آرد چیده شده بر روی پالت های مخصوص قسمت انبار آرد توسط کارگران مربوطه به نزدیک سیلو حمل و از کیسه ها که هر کدام محتوی ۴۰ کیلوگرم آرد نول ۲۳% می باشند به داخل سیلو که ظرفیت معادل ۲۰۰ کیسه را دارد تخلیه گردیده و در پایین سیلو توسط الک ناخالصی های آن از قبیل نخ و کاغذ lable که در بعضی از کیسه ها موجود است گرفته شده و سپس داخل قیف متصل به بالابر آرد تخلیه و توسط بالابر که به صورت مار پیچ است به دستگاه پرس منتقل می شود .
در قسمت بالای پرس چهار همزن وجود داردکه ابتدا در همزن اولی آرد و آب مخلوط شده و به همزن دوم منتقل و پس از حدود تقریباً ۱۰ دقیقه اختلاط به همزن سوم و پس از ۱۰ دقیقه به همزن چهارم که به صورت کاملاً بسته است ( از نظر ورود و خروج هوا ) هدایت می شود که در این قسمت هوای داخل همزن مکش شده و عمل و کیوم بر روی خمیر انجام می گیرد در قسمت زیرین همزن آخر ۲ ماردون خمیر را ورز داده و به قسمت جلو پرس که در آن قالب تعبیه شده است هدایت می کنند و خمیر با فشار مشخصی از سوراخ های قالب خارج می شود . قالب های مورد استفاده مجتمع دارای سایزهای مختلف می باشند که اسپاگتی به صورت توپر با قالب ۱۲ــ۱۴ــ۱۶ــ۱۸ و ماکارونی با قالب ۱۴ به صورت نی مانند موجود می باشد .
پس از خروج از قالب یک استیک با حرکت خود رشته های بیرون آمده از قالب را به صورت طولی از زیر قالب گرفته و به آرامی حرکت می کند . زمانی که ارتفاع این رشته به حدود cm60رسید عمل برش توسط یک گیوتین یا تیغه برش اتومات انجام می گیرد و به آرامی حرکت خود را به سمت dryerــ pre ادامه می دهد . لازم به توضیح است که اعمال همه به صورت اتوماتیک توسط programe و یک سری مراحل الکترومکانیکی انجام می پذیرد .
درdryer ــ pre بخشی از رطوبت اولیه موجود در خمیر تبخیر شده و توسط یک فن که در قسمت فوقانی dryerــ pre قرار دارد با برنامه ریزی مشخصی توسط کنترلرها خارج می گردد. و این حرکت استیکها به آرامی ادامه می یابد تا طول dryerــ pre را در زمان حدود ۵/۱ ساعت طی نموده و در این زمان ماکارونی از لابه لای یک جریان هوای گرم در حال سیرکولاسیون عبور نموده که این عمل ( سیر کوله هوای گرم ) را ۷ فن که در پشت رادیاتورهایی که در آن آب گرم جریان دارد . از داخل موتورخانه توسط دیگهای حرارتی و پمپهای سیر کوله آب گرم به جریان می اندازد و عبور ماکارونی از لابه لای یک جریان هوای گرم در حال سیر کوله با درجه حرارت از ۴۳ تاc0 50 داخل پر درایر باعث می شود که تمامی رشته های قرار گرفته بر روی استیک کاملاً با این حرارت در تماس بوده و به خشک شدن تدریجی آن کمک شایانی شود .
حرکت در داخل dryerــ pre در یک خط انجام می گیرد و استیکها با فاصلۀ تقریبی cm4 از یکدیگر به صورت پشت سر هم حرکت می کنند . پس از مرحله dryerــ pre وارد قسمت dryer می شوند که در این قسمت نیز حرکت از لابه لای یک جریان هوای گرم بوده که تا c0 70می رسد و حدود ۱۲ ساعت عمل خشک شدن در داخل dryer به طول می انجامد .
حرکت در داخل dryer به صورت s مانند در سه طبقه می باشد و همچنین لازم به ذکر است از بخار نیز در داخل dryer استفاده می شود و توسط ۲ عدد شیر بخار، که بخار آن از دیگ بخار موجود در موتورخانه جریان پیدا کرده است . این دو عدد شیر در زیر دو فن تعبیه شده که بخار را نیز داخل dryer به همراه هوای گرم به جریان می اندازد که حرارت آن به پخت کمک مؤثر می نماید .
لازم به توضیح است که کلیه اعمال انجام گرفته در این مرحله نیز به صورت اتوماتیک و توسط کنترل های دما و رطوبت میسر می گردد .
پس از dryer استیکها از قسمت cooling system عبور می کنند که این مرحله حدود ۳۰ دقیقه به طول می انجامد . در این قسمت جریان هوای متعادل با محیط حدود ۲۵ــ۲۳ درجه می باشد . در این قسمت افت حرارتی حدود ۴۰ درجه نسبت به طول dryer را مشاهده می کنیم که در اینجا برودت از یک برج خنک کننده که در بیرون قرار دارد آب خنک شده در داخل رادیاتور cooling system جریان پیدا می کند . ۲ عدد فن نیز در پشت این رادیاتورها عمل سیر کوله جریان هوا را به عهده دارند . تاثیر این قسمت بر روی ماکارونی باعث تُرد و شکننده بودن رشته ها می گردد .
پس از cooling system سیلوی بسته بندی قرار دارد که در این قسمت ماکارونی در ۵ طبقه که هر طبقه تقریباَ ۱ تن ظرفیت دارد ذخیره می گردد . در این قسمت عملیات خاصی بر روی ماکارونی انجام نمی گیرد . بعد از سیلو وارد بسته بندی گردیده و در اینجا استیک از ماکارونی جدا گردید و روی یک نوار شیار دار به سمت تیغه های برش حرکت می کند پس از برش به اندازه دلخواه قسمت عصائی آن جدا شده و قسمت برش خورده توسط یک بالابر کاسه ای به سمت دستگاه های بسته بندی هدایت می شود و در هر کدام قسمت های بسته بندی که مورد تقاضا باشد تخلیه می گردد و عملیات بسته بندی بر روی آن صورت می گیرد .
بسته های ماکارونی در اوزان ۹۰۰ــ۴۵۰ گرمی به صورت اتوماتیک و ۲ کیلو گرمی به صورت نیمه اتوماتیک بسته بندی می گردند .
دستگاه بسته بندی نیز ساخت کشور ایتالیا و شرکت zambony می باشد که دارای سیستم وزنی ــ حجمی بوده و کنترل این دستگاه اتوماتیک توسط یک program با ۱۷ برنامه و به صورت الکتروپنوماتیک انجام می گیرد . جنس لفاف که ماکارونی درون آن بسته بندی می شود از کیفیت بالائی برخوردار بوده و نیز به صورت laminate و با ضخامت ۴۰ میکرون می باشد .
پس از بسته بندی توسط دستگاه به صورت اتوماتیک بسته های ۹۰۰ گرمی و یا ۴۵۰ گرمی در بسته های ۱۰ عددی و ۲۰ عدد و ۲ کیلو گرمی در بسته های ۵ عددی در نایلونهای سفید بسته بندی و بر روی پالت چیده می شود . به طور متوسط هر پالت بسته به ابعاد آن ۲۰۰ بسته را در خود جای می دهد و سپس توسط plateــjak به انبار محصول برده می شود و پس از آن حدود ۷۲ــ ۴۸ ساعت در انبار قرنطینه و سپس به بازار عرضه می گردد .

فرایند تولید
۱ــ آرد پس از تأیید کنترل کیفی در انبار آرد تخلیه می شود .
۲ــ آرد همراه با آب وارد دستگاههای پرس می شود .
۳ــ خمیر شکل گرفته وارد dryerــ pre می شود .
۴ــ خمیر شکل گرفته پس از طی مسیر dryerــ pre وارد dryer می شود .
۵ــ ماکارونی پخته وار cooling system می شود .
۶ــ به منظور تکمیل پرس محصول مدتی در سیلو متوقف می شود .
۷ــ محصول آماده در ترسپانان ۹۰۰ یا ۲۰۰۰ گرمی بسته بندی می شود .
۸ــ بسته های ۹۰۰ تا ۹۰۰۰ گرمی در کیسه های پلاتیکی به صورت ده تایی و ۵ تایی بسته بندی و پالت چینی می شوند .
۹ــ پالت های محصول به انبار منتقل می گردند .


تعداد صفحات : 53 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,