صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم پزشکی » پزشکی  »  مقاله آشنایی با بیماری هپاتیت

مقاله آشنایی با بیماری هپاتیت

دانلود مقاله آشنایی با بیماری هپاتیت

دانلود مقاله آشنایی با بیماری هپاتیت

کبدسالم :
کبد شما بزرگترین عضو درون بدنتان می باشد و از طرفی دیگر پیچیده ترین آنها نیز هست. کبد نقش مهم و حیاتی در تنظیم فعل و انفعالات درونی بدن دارد. این اعمال برای حفظ حیات و انجام فعالیتهای مناسب بدن ضروری است. بطور ساده می توان گفت که بدون کبد نمی توان زندگی کرد. وقتی غذایی خورده می شود به همان صورت در بدن مصرف نشده و بعد از جذب و ورود به خون باید از میان کبد بگذرد و در این میان، کبد درامر بسته بندی و ذخیره نمودن این مواد نقش مهمی دارد.

ساختمان و عمل دستگاه گوارش:
دستگاه گوارش نقش مهمی در جذب مواد غذایی ( مواد خورده شده ) و دفع مواد زاید بدن دارد و گاهی دچار بیماریهای گوناگونی می شود که در برخی مواقع به غلط به بیماری کبدی نسبت داده می شود . مثلا” یبوست یکی از مشکلات شایع در بیماران است. اغلب بیماران عدم کارکرد مناسب دستگاه گوارش را به کبد نسبت می دهند.
دستگاه گوارش به شکل لوله ای توخالی است که از حفره دهان شروع شده و به مقعد ختم می شود. تمام قسمتهای مختلف دستگاه گوارش، موادی را به درون حفره گوارشی ترشح یا موادی را از درون آن جذب می کنند. غذا پس از خردشدن در دهان، وارد مری و سپس معده شده و به دنبال انجام فعل و انفعالات مختلف برروی آن ، در روده ها جذب می شود. کبد که در قسمت راست و بالای شکم قرار دارد، ترشحات خود را از طریق مجاری صفراوی به درون اثنی عشر می ریزد و به این طریق ، نقش خود را در هضم مواد غذایی ایفاء می نماید.

ساختمان و محل کبد :
کبد بزرگترین عضو بدن شما است و در داخل شکم ، سمت راست و فوقانی آن و در زیر دنده ها قرار دارد. برخی از اعضای حیاتی بدن در اطراف کبد قرار دارند. در قسمت فوقانی کبد، دیافراگم و ریه ها و در پشت آن کلیه راست و در زیر آن روده کوچک و بزرگ قرار دارند. وزن کبد حدود ۱/۵ تا ۲ کیلوگرم می باشد. کبد به چهار قسمت تقسیم می شود . داخل کبد میلیونها مجاری ریز وجود دارند که وظیفه آنها انتقال صفرای ساخته شده در کبد می باشد. به همین دلیل به آنها مجاری صفراوی داخل کبدی گفته می شود. این مجاری کم کم به هم متصل شده و درنهایت به صورت دو مجرا به ضخامت ۱ الی ۲ میلی متر از کبد خارج شده ، محتویات خود را به داخل کیسه صفرا می ریزند. خونرسانی به کبد بسیار زیاد اشت و به آن جگر سیاه نیز گفته می شود. تقریبا” تمامی خونی که از روده ها خارج می شود ، از طریق یک ورید ( سیاهرگ ) به داخل کبد می ریزد و از آنجا پس ازتغییراتی که بر روی آن صورت می گیرد به یک سیاهرگ دیگر رفته و در نهایت به قلب می روند . سرخرگ و سیاهرگها خونرسانی کبد را انجام داده و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامتی کبد را تامین می نمایند.

وظایف کبد:
کبد مانند یک کارخانه بزرگ شیمیایی در تمام شبانه روز فعالیت می نماید و در تنظیم بسیاری از امور داخلی بدن ، سوخت و ساز مواد و سم زدایی آنها نقش مهمی را ایفا می نماید.
۱-آماده سازی و ذخیره مواد در کبد
۲-تولید مواد مورد نیاز بدن
۳-تنظیم ترکیب خون
۴-سوخت و ساز مواد غذایی ، داروها و دیگر مواد
۵-سم زدایی و دفع مواد مضر
۶-تسهیل هضم مواد غذایی با تولید و ترشح صفرا
۷-تولید عوامل انعقادی
۸-ذخیره آهن
خوشبختانه ادامه حیات با بخش کوچکی از کبد نیز امکان پذیر است. در بیماریهای مختلف خصوصا” هپاتیت ویروسی ، کبد دچار التهاب و تخریب می شود ولی غالبا” تا مراحل انتهایی فقط قسمتی از عملکرد کبد مختل شده و تنها در مراحل پیشرفته ، نارسایی کبد خود را نشان می دهد.

هپاتیت چیست ؟
هپاتیت از نظر لغوی به معنای (( التهاب و ورم کبد )) می باشد. مهم ترین عوامل ایجاد کننده آن ویروس ها هستند. مشروبات الکلی ، داروها، سموم و برخی بیماری های ارثی نیز سبب هپاتیت می شوند. ویروس ها موجودات بسیار ریزی هستند که با چشم معمولی دیده نمی شوند. برای دیدن آنها نیاز به تجهیزات پیشرفته ای از جمله میکروسکوپ الکترونی است. تاکنون حداقل شش نوع ویروس مسئوول بروز انواع مختلف هپاتیت شناسایی شده اند که در طی قرنها میلیونها انسان دچار انواع هپاتیت ویروسی شده اند. اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی علامتی ندارند و بیماری آنها با انجام آزمایش مشخص می شود. به هر حال د رتعدادی از بیماران ، علایم حاد بیماری وجود دارد. به دنبال تماس با ویروس مولد هپاتیت و پس از طی دوره ای که از هفته ها تا ماهها متغیر است و تحت عنوان دوره نهفته گفته می شود ، علایم حاد ابتلا به هپاتیت ویروسی ظاهر می شود این علایم عبارتند از : بی اشتهایی ، خستگی مفرط، کوفتگی و استفراغ ، درد شکم ، تیره شدن ادرار ، کم رنگ شدن مدفوع و زردی پوست .
علایم بیماری معمولا” روزها و یا هفته ها طول می کشد و علایم بیماری خود بخود برطرف می شوند ، باید توجه داشت که علایم شبه آنفلوآنزا به صورت درد عضلانی ، خستگی ، تب خفیف می تواند روزها یا هفته ها قبل از بروز علایم حاد بیماری دیده شوند.

فهرست مطالب
• کبد سالم
• ساختمان و عمل دستگاه گوارش
• ساختمان و محل کبد
• وظایف کبد
• هپاتیت چیست؟
• نشانه هپاتیت حاد
• هپاتیت «آ»
• هپاتیت «ب»
• راههای انتقال هپاتیت «ب»
• ناقلین هپاتیت «ب»
• تشخیص هپاتیت «ب»
• هپاتیت «سی»
• راههای انتقال هپاتیت «سی»


تعداد صفحات : 10 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود