صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » پاورپوینت  »  پاورپوینت بازی شطرنج

پاورپوینت بازی شطرنج

دانلود پاورپوینت بازی شطرنج PowerPoint Games Chess ppt
پیشینه شطرنج
شطرنج در دوران امپراتوری گوپتا در هند سرچشمه گرفته که در شکل نخستین خود چاتورانگا نام داشت.که به معنی چهار بخش (نظامی):پیاده نظام ، سواره نظام، فیل سوار و ارابه ران است.که در شکل نوین به سرباز ، وزیر ، رخ و اسب تکامل یافت.
شطرنج از هند به ایران معرفی شد و بخشی از آموزش شاهزاده‌ها و اشراف گردید. در دوره ساسانی در حدود سال 600 این نام به چترنگ دگرگون گردید و پس از حمله عرب‌ها به شطرنج دگرگون شد.قوانین شطرنج در ایران گسترش یافت و بازیکنان زمانی که به شاه طرف روبرو حمله میکردند، واژه شاه را میگفتند و وقتی شاه توانایی گریز نداشت واژه شاه مات به معنی شاه بی دفاع استفاده میشد و این واژه به دیگر سرزمین‌ها نیز راه یافت.

شطرنج در ایران
کارنامه اردشیر پاپکان
یکی از کهن‌ترین نوشته‌های ایران و شاید جهان که به وضوح از شطرنج یاد می‌کند، کتاب کارنامه اردشیر پاپکان (کارنامک ارتخشیر پاپکان) است. در این نوشته آمده است: “اردشیر به فر خدای در چوگان، سواری، چترنگ و شکار برتری یافت.”
این سند یکی از قدیمی‌ترین اسنادِ مکتوبی‌است که به بازی شطرنج اشاره دارد و عده‌ای همین سند را دلیل بر ابداعِ شطرنج توسط ایرانیان دانسته‌اند.

گزارش شطرنج
روایاتی که ورود شطرنج را به ایران با عهدِ ساسانی هم‌زمان می‌دانند اغلب از ماتیکان‌ چترنگ یا چترنگ‌نامک (گزارش شطرنج) گرفته‌شده‌است و مشابهِ آن را فردوسی در شاهنامه به نظم درآورده. این داستان که به چندین شیوه نقل می‌شودچنین است:

فهرست مطالب
پیشینه شطرنج
شطرنج درایران
گزارش شطرنج
روایات شطرنج
قدمت شطرنج
پیشینیان
ریشه های بازی امروزی
نخستین مسابقه
قهرمانان
تساوی در شطرنج
ویژگی‌های مهره‌ها
ارزش مهره‌ها
نمادها و شکل نوشتاری مهره‌ها
تاکتیک‌های پایه
مسابقات، عناوین و رتبه‌بندی
شطرنج، ریاضیات و رایانه
انواع شطرنج


تعداد صفحات : 45 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود