صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » پاورپوینت  »  پاورپوینت بررسی سازه های آبی شوشتر

پاورپوینت بررسی سازه های آبی شوشتر

دانلود پاورپوینت بررسی سازه های آبی شوشتر
مهندسین دوره ساسانی در ساختن این سازه ها از آب به عنوان محرک آسیاب های صنعتی بهره گرفته اند. روش هایی که مهندسین ایرانی برای ساختن این سازه ها به کار برده اند به گفته کارشناسان جهانی نادر و استثنایی است. این سازه ها آب رودخانه کارون را بین تمامی نقاط شهر شوشتر و شهرهای اطراف تقسیم می کرد. در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب وجود دارد و در عین حال محل هایی برای استراحت و تفریح مردم. در سفرنامه مادام ژان دیولافوا باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
پیشینه ساخت آسیابها وتونلهای این محوطه به دوره هخامنشی باز می گردد. ساختمان آسیابهای موجود در محوطه قبل از سیل سال1342 اکثراً مربوط به دوره صفوی بوده که در اثر سیل ویران شده است. پی ساختمان آسیابهای مزبور مربوط به دوره ساسانی می باشد که در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است.

این محوطه در جنوب پل بند گرگر و خیابان شریعتی در حد فاصل بین بند گرگر تا بند برج عیار قرار دارد اختلاف ارتفاع سطح این محوطه با خیابان شریعتی در حدود 20 متر می باشد.
راه ورود به این محوطه از طریق ساباط شیبداری از کنار بقعه سید محمد ماهرو می باشد سطح ساباط مذبور 3 متر از سطح خیابان پائین تر می باشد. راه ورودی شمالی به محوطه آسیابها توسط دو دسته پلکان تأمین می شود. 1-پلکان شرقی که معروف به پلکان شاهی است و پلکان دوم که در حال حاضر ورودی اصلی به شمار می رود در گذشته محل ورود احشام به این محوطه بوده است. در کنار این پلکان ایوان بلندی قراردارد که ظاهراً در گذشته برای استراحت آسیابانها ساخته شده است. این پلکان در انتها به محوطه غربی آسیابها وارد می شود.
ساختمانهای موجود در محوطه به سه قسمت تقسیم می شود:

محوطه شرقی
محوطه شمالی
محوطه غربی

کاربردهای محوطه آسیابها
1_استفاده از نیروی پتانسیل آب برای چرخاندن آسیابها و خرد کردن گندم مورد نیاز شهروندان علاوه بر این در مکان کارخانه ارده کشی و برنج کوبی قرار داشته است.
2-بالا آوردن آب و هدایت آن به سمت زمینهای پایین دست شهر و باغهای اطراف با استفاده از کانالهای موجود در بند گرگر. اسیاب ها (میراث فرهنگی)
3-این محوطه دارای کارکرد صنعتی و مرکز تولید صنایع دستی بوده است.
و…

آسیابهای موجود در محوطه
آسیابهای موجود در محوطه دونوع می باشند:
1-نوع قدیمی تر که در حال حاضر بلا استفاده هستند آسیابهای نوع شیبی می باشند.
2- آسیابهای نوع تنوره ای.

کانال دهانه شهر:
کانال سه کوره:
پل های محوطه
ورودی ها
ساباط
و….

عکس ها


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود