صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » فنی و مهندسی » عمران  »  پاورپوینت تاریخچه شهر و شهرنشینی در دوره باستان پیش از اسلام

پاورپوینت تاریخچه شهر و شهرنشینی در دوره باستان پیش از اسلام

دانلود پاورپوینت تاریخچه شهر و شهرنشینی در دوره باستان پیش از اسلام powerpoint ppt

دانلود پاورپوینت تاریخچه شهر و شهرنشینی در دوره باستان پیش از اسلام powerpoint ppt

مقدمه :
مدنیت و فرهنگ شهر نشینی در ایران یک تمدن قدیمی و پر سابقه ای است که در تمام فلات ایران توسعه و گسترش داشته است. این تمدن با عوامل فرهنگ شهر نشینی بین النهرین که مکان اولیه پیدایش شهرنشینی مستقل با ویژگی های خاص آن ناحیه به حساب می آمد اشتراک یافته و از مظاهر فرهنگی آن برخورد بوده است . آغاز شهرنشینی در ایران را باید حدود سه هزار سال قبل از میلاد شمرد.

پیدایش، توسعه و مکان گزینی جغرافیایی شهرهای این دوره با تبعیت از ویژگی های خاص زمانی و مکان تفاوت های آشکاری را با شهر و شهرنشینی و سوابق آن در نواحی اطراف و کناره های دریای مدیترانه از قبیل یونان و مصر نشان میدهند.
شهرهای ایران بطور وسیعی بر روی جلگه های پایکوهی و وابسته به این منابع به وجود آمده اند و هیچ یک از آنها ویژگیهای مکانی شهرها مدیترانه ای – یونانی را که جایگاه آنها بر نواحی مرتفع استوار گشته دارا نبوده اند.

بومیان ایران
قدیمی ترین مردمی که در ایران به تمدن شهر نشینی رسیده اند عیلامیان بوده اند که در ابتدا در اطراف شهر شوش بساط شهر نشینی و کشاورزی را پهن کرده اند. مهمترین شهرهای این مردم عبارت بوده است از :
۱٫ شهر قدیمی شوش که پایتخت بوده ۲٫ اهواز قدیم ۳٫ ماداکتو ۴ . خئیدلو . سرزمین عیلام که آنرا ((انزان یا انشان)) نیز می گویند در آغاز خوزستان کنونی را شامل میشده و در حدود پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح قبایلی از اطراف به آنجا رفته و در نواحی شوش به کشاورزی و شهرنشینی پرداخته اند.

سرگذشت عیلامیان را در دو دوره نوشته اند:
۱٫ دوره پیش از تاریخ که آغاز شهر نشینی آنها تا خط نویسی و تشکیل حکومت مرکزی آنها می باشد (تا ۲۲۲۰ ق-م)
۲٫ دوره تاریخی که با ملل بین النهرین در جنگ و ستیز بوده اند(تا ۷۴۵ ق-م) و بالاخره در سال ۶۴۵ دولت عیلام بدست آشوریان منقرض و سپس با غلبه ایرانیان بر آشوریان جزء دولت ماد گردیدند.

درباره تاریخ آمدن آریائیها به ایران اختلاف نظر وجود دارد ، بعضی از علما عقیده دارندکه در حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد انجام گرفته ولی اخیراٌ این عقیده قوت گرفته است که از قرن چهاردهم قبل از میلاد این مهاجرت شروع شده و تا قرن ششم ادامه داشته است .(ویل دورانت – کتاب اول – تهران – ص ۱۵۶)
آریائیها به هرجا می رسیدند و مستقر می شدند ابتدا قلعه ای بزرگ می ساختند و نصف آن برای سکونت خود و نصف دیگر آن جهت دامها اختصاص داده می شد . همین منطقه ابتدائی با گذشت زمان مبدل به دهکده ها و شهر های بزرگ گشته است . بدین سان قبایل آریائی در فلات ایران از چادر نشینی به کشاورزی سپس شهرنشینی رسیده اند .

به علاوه با پیدایش شهر های مدیترانه ای صرفنظر از شهر بابل موقعیت شهرهای بین النهرین دگرگون شده وشهر های مدیترانه به جمع آوری ثروت ازراه تجارت پرداختند و قدرت و اهمیت خودرا افزایش دادند. درصورتی که ایرانیان گله دار نتوانستند زندگی شهری خاور نزدیک را در همان زمان ترقی دهند و حتی آن سطح دولت آشور باقی نگهدارند .

 


تعداد صفحات : 25 | فرمت فایل : پاورپوینت

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,