صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی » مدیریت  »  مقاله طرح مرکز بهداشتی و درمانی شهری – طراحی بیمارستان

مقاله طرح مرکز بهداشتی و درمانی شهری – طراحی بیمارستان

دانلود مقاله و مقاله با عنوان طرح مرکز بهداشتی و درمانی شهری - طراحی بیمارستان

دانلود مقاله و مقاله با عنوان طرح مرکز بهداشتی و درمانی شهری – طراحی بیمارستان

این مقاله همراه با عکس می باشد

مقدمه :
مرکز درمانی بهداشتی شهر یکی از عناصر زنجیره درمانی کشور است که به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران احداث می شود.
مرکز درمانی و بهداشتی مورد نظر به صورت درمانگاه مستقل وابسته به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خواهد بود که می تواند جمعیت ۱۵ هزار نفری محله ای از شهر را پوشش دهد.
رئوس برنامه کار شامل بخش درمانی-بهداشتی و اداری خدماتی می باشد.
از آنجا که موضوع ” طرح مرکز بهداشتی و درمانی شهری” به عنوان برنامه طراحی “درس تمرین معماری۴” گروه معماری دانشگاه تهران جنوب تعیین شد تصمیم نهایی توسط استاد و دانشجویان این کلاس مبنی بر آن شد که در تجربه یک کار گروهی ۹ نفره زیر نظر استاد راهنما جناب آقای مهندس کریم آبادی به مطالعه و طراحی این مرکز بپردازیم.
در این آلبوم دو جلدی سعی بر این شده است که خلاصه ای از مراحل مطالعه –برنامه ریزی و طراحی دانشجویان گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب تهران گردآوری شود .

پیش گفتار:
تئوری و عمل : معمولا چنین به نظر می رسد که طراحی بیمارستان عاری از هرگونه خلاقیت بوده و بیشترین کمبودها در زمان نظم بخشیدن به پلان ساختمان بروز می نماید. صفاتی که (اکثرا به حق) چون یکنواختی و استاندارد نثار طرح بیمازستان می شوند و تنها دفاع این است که بگوییم پاسخگویی به نیازهای عملکردی ما را مجبور به ایجاد چنین طرحهایی نموده است.
با وجد این هنوز راه حلهای ابتکاری با توجه به احتراز شبیه سازی و یا نادید گرفتن نیازهای عملکردی وجود دارند . طراحی بیمارستان در نظر علمی باید از کارایی عملی برخوردار شود .عملکردی وجود دارند . طراحی بیمارستان از نظر علمی باید از کارایی عملی برخوردار شود .البته باید به تقدم و تاخر در این جمله دقت شود که این مطلب از مقاصد و اهداف ما در طراحی بیمارستان بوده است .
کلیات بیمارستان : هزینه های مربوط به ساخت یک بیمارستان، بسیار بالا است. بنابراین، مدیریت مقاله و طراحی مجموعه ضروری است. به حداقل رساندن هزینه های مقاله و کارکنان باید یک اولویت باشد.
طراحی مقاله باید در برگیرنده مشاوره های فشرده با مشتریان، پزشکان، مهندسین معمار، طراحان و کارشناسان بیمارستانی در طول مراحل اولیه باشد تا خطر تصمیمات نامطلوب سرمایه گذاری و افزایش ناخواسته هزینه های عملیات را از میان بردارد. بر اهمیت همکاری میان مهندسی معمار، مدیران و کارشناسان فنی نمی توان تأکید بیش از اندازه کرد.
پس از طراحی شکل کلی مقاله، مرحله طراحی ساختمان که تعیین کننده سازه و شکل بیمارستان و نیز تدارکات خدمات و سیستم های مهندسی و جزییات امکانات و تجهیزات پزشکی است مورد نیاز می باشد.
اظهار نظرهای کلی : موسسات و سازمان های پزشکی، ارایه کننده درمان و مراقبت از بیماران با شرایط مزمن و حاد است. هدف های مراقبت پزشکی از نظر ماهیت و میزان گوناگون است و باید دقیقا مشخص باشند.
بنابراین، بیمارستان ها از نظر تعداد تخصصها و دپارتمان های تخصصی و امکانات درمانی، تدارک و تهیه داروهای شفابخش ، داروهای بازدارنده و نقاهت، معاینه (تشخیص) و درمان، میزان مراقبت ، استاندارد پذیرش و میزان آسایش و رفاه، مراقبت روانی، فعالیت های آموزشی و پژوهشی متفاوت هستند.
در حالی که پیش از این بیمارستان ها را با آگاهی طراحی می نمودند، امروزه تمایلی را می توان نسبت به راحتی روز افزون امکانات مشاهده کرد. بیمارستان های مدرن از نظر ظاهری شبیه هتل ها هستند؛ جوی مسکونی به نظر می رسد که نسبت به شرایط بهداشتی سخت بیمارستان های قدیمی ز اهمیت بیشتری برخوردار است. طول اقامت بیماران به شدت کوتاه تر می شود و اتاق های یک یا دو تخته (به خصوص برای بیماران خصوصی) ترجیح داده می شوند.
تقسیم بندی و تعیین حدود : بیمارستان های عمومی، به قسمت های عملیاتی مراقبت، معاینه و درمان، تدارک، قسمت اداری و تکنولوژی تقسیم می شوند. علاوه بر این ها قسمت های مسکونی و احتمالا آموزش و تحقیق و پشتیبانی عملیات خدماتی نیز وجود خواهد داشت. همه این قسمت ها در داخل بیمارستان دقیقا مشخص می شوند. این گزینه ها، با در نظر گرفتن ترتیب قسمت های مختلف، از تنوع زیادی برخوردارند اما حفظ کوتاه ترین ارتباط افقی و عمودی همزمان با تعیین حدود هر بخش عملی مهم است و تا حد امکان انجام می شود.
طراحی ساختمان : ساختن یک بیمارستان، یک مقاله بسیار پیچیده است و نیازمند طراحی سیستماتیک برای ارایه بهداشت و انعطاف مورد نیاز است زیرا شمار زیادی از افراد را در بر می گیرد. مراحل ساخت باید برآوردنده نیازهای این عملکردها باشد: پذیرش، تحقیق (در بیمارستان های دانشگاهی)، آموزش، فعالیت پزشکی، ذخیره سازی و مدیریت یک متدلوژی مناسب طراحی، با به کارگیری تنوعی از ابعاد فضاها و تاسیسات به تحقیق این امر کمک می کند.
تیم طراحی، متشکل از آرشیتکت ها، دکترها، نرس ها، مهندسین و کارکنان اداری باید هم در خلال طراحی و هم در مراحل ساخت، همکاری نزدیکی با هم داشته باشند، زیرا طرح اولیه در هر مرحله قبل از تکمیل می تواند به دلیل عدم پیش بینی توسعه که ایجاد نقص و اشتباه می کند تغییر یابد.

۸ تا ۱۰ سال طول می کشد تا یک مقاله بیمارستانی از مرحله گفتگو برای طرح اولیه به مرحله بهره برداری برسد. این زمان برابر زمان مورد نیاز برای پیشرفت و ایجاد یک نسل جدید تکنولوژی پزشکی است که این امر باعث این خطر می شود که اگر روش های طراحی و ساخت معمولی مورد استفاده قرار گیرد، ساختمان در زمان بهره برداری خارج از رده باشد.
برای آن که طرح ساختمان واقعیت گرایانه باشد، همکاری با حرف و صنایع مربوطه از شروع کار از اهمیت برخوردار است. به عنوان مثال، از آن جا که ابعاد و اندازه های تجهیزات به موازات پیشرفت های تکنولوژی کامپیوتر مرتبا در حال تغییر است، این امر در نظام فضاها تاثیری به سزا دارد. ابعاد دپارتمان های خاص (مثلاً رادیولوژی و رادیوتراپی) نیز در سال ها اخیر تغییر قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که مشاوره با کاربران موردنظر از اهمیت بالایی برخوردار است.
اصلاحات خدمات بهداشتی، تأثیر به سزایی به طراحی بیمارستان ها در آینده خواهد داشت به همان تربیت که روند خروج تخصص های پزشکی از بیمارستان های عمومی و ساخت مراکز کلینیک جداگانه با مدیریت خاص خود (مثلاً رادیولوژی، کلینیک های روزانه سالمندان، مراکز درمانی سیار) وجود دارد. به علاوه، عوامل جلوگیری از حریق و
کاهش سروصدا و نیز مقررات ساختمان سازی و ضروریات گروه های حرفه ای مربوطه تأثیر بیشتری بر طراحی می گذارند.
دوره کاربری : بافت ساختمان، کارهای داخلی و تجهیز، مشمول دوره های زمانی متفاوت کاربری است.

برای آن که قابلیت انعطاف برای جانمایی بخش های مختلف وجود داشته باشد، سازه را باید تا حد امکان از نوع قاب انتخاب نمود. تاسیسات و عناصر داخلی، بسته به دپارتمان و دوره های زمانی، تقریبا هر ۵ تا ۱۰ سال تغییر می کند که می تواند بر ترتیب فضاها تأثیر داشته باشد، به خصوص برای تجهیزات بزرگ تخصصی نصب و حذف این تجهیزات را باید در طول مرحله طراحی در نظر داشت به طوری که ساختار ساختمان دچار تخریب و بازسازی نشود (البته می تواند اثرات هزینه ای جدی در برداشته باشد.)
اقتصاد : تغییرات احتمالی، در کاربری بر طراحی ساختمان و متدلوژی ساخت و ساز اثر می گذارد. این معیار را باید در ارزیابی های اقتصادی و مراحل کاری و ترتیب کلی اعمالی اداری و عملکردی در نظر گرفت. هزینه های ساختمانی .
هزینه های ساختمانی باید با مقررات مربوطه هماهنگ باشد. نمونه تخصیص هزینه ها به تریبت زیر است:

سازه های مقاوم در برابر آب و هوا

حدود

۲۲%

تجهیز و خدمات

حدود

۴۰%

تاسیسات و تجهیزات پزشکی

حدود

۲۰%

هزینه های اتفاقی

حدود

۱۸%

طراحی ساختمان های جدید، باید برای هر تخت بیمار حدوداً m2100-70 وm2280-200 برای هر تخت (برای تغییرات) در نظر گرفت (که در برگیرنده تمامی فضاهای جانبی همچون کنترل های محیطی و فضاهای ذخیره سازی و انبار است).

قوانین طراحی : بیمارستان ها اغلب در چندین فاز ساخته شده و یا در مراحلی به بیمارستان های موجود اضافه می شوند.
پیوستگی : از ابتدای اولین مراحل طراحی، شفافیت، وضوح و صمیمیت باید در میان تیم طراحی، برای پیوستگی میان حوزه های عملیاتی به وجود آید. نیاز به همکاری نزدیک میان دپارتمان های متعدد بیمارستانی، با نزدیک بودن به هم تسهیل می شود.
مفاهیم طراحی : در بیمارستان اهمیت چندانی ندارد. از نظر برخی متخصصین، اتاق هایی در قسمت شمالی لازم است تا بیماران در معرض نور مستقیم آفتاب نباشند

مفاهیم: یک بیمارستان موجود باید توسعه یابد، طراحی شامل چهارفاز ساختمان سازی است. یک محوطه محصور بزرگ، مانند یک پارک ایجاد می شود که پنجره ها این امکان را داشته باشند تا بدون مشکلات محافظت در برابر سروصدا به طرف آن باز شوند.
شکل های ساختمان : شکل یک ساختمان، به شدت از چگونگی دسترسی به آن و مسیرهای رفت و آمد متأثر است. بنابراین، در این مورد تصمیم گیری شود که یک شکل مانند ستون فقرات با شعبات (دپارتمان های فردی) انتخاب شود یا مسیرهای رفت و آمد از یک هسته مرکزی به شکل شعاع ها خارج شوند.
باید به بسط و گسترش آینده هم توجه داشت، این کار، با ادامه مسیر و هسته اصلی به راحتی امکان پذیر است.
از مسیرهای رفت و آمد مستقل باید پرهیز کرد زیرا آن ها هر گونه کار گسترش را بسیار پرهزینه و قابل قطع شدن می سازد.
تنظیم ارتباطات عمودی داخل یک بیمارستان باید طوری طراحی شود که قسمت های عملکردی- مراقبت، درمان، تأمین، دسترسی به بیماران ممنوع الملاقات، حیاط سرویس، گاراژ زیرزمینی، انبارها، قسمت های اداری، خدمات پزشکی- به صورت کارآمد به هم مرتبط و در دسترس باشند.
یک جانمایی موثر می تواند به ترتیب زیر باشد:
طبقه آخر: محل فرود هلی کوپتر، اتاق دستگاه های ایرکاندیشن، مدرسه پرستاری، آزمایشگاه ها،
طبقه دوم و سوم: اتاق های بیماران،
طبقه اول: قسمت جراحی، استرلیزاسیون مرکزی، مراقبت های ویژه، زنان، بیمارستان کودکان،
طبقه همکف: ورودی، رادیولوژی، خدمات پزشکی، آمبولانس، ورودی برای بیماران ممنوع الملاقات، اتاق های بیماران اورژانس، اطلاعات، اداری، کافه تریا،
زیرزمین: انبارها، فیزیوتراپی، آشپزخانه، اتاق دستگاه های گرمایشی و تهویه، رادیوتراپی، شتاب دهنده خطی، و
زیرزمین دوم: گاراژ زیرزمینی، تأمین برق.


تعداد صفحات : 202 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود