صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » گزارش تخصصی  »  گزارش تخصصی راههایی برای ایجاد انگیزه و رفع موانع درس ریاضی دبیرستان

گزارش تخصصی راههایی برای ایجاد انگیزه و رفع موانع درس ریاضی دبیرستان

گزارش تخصصی راههایی برای ایجاد انگیزه و رفع موانع درس ریاضی دبیرستان

دانلود گزارش تخصصی راههایی برای ایجاد انگیزه و رفع موانع درس ریاضی دبیرستان

چکیده:
در نظام آموزشی کشوری که اهداف کلی آموزش و پروش آن توسط کارشناسان تعلیم و تربیت متخصصین و مشاوران آموزشی زیر نظر فلاسفه و نظریه پردازان یاددهی ویادگیری ترجیحاً خارجی بدون توجه به نیاز جامعه و آینده نگری نوشته شده و اهداف جزیی بصورت محتوای آموزشی از قبل آماده شده در پشت در های بسته در ساختمان های بلند وزارت آموزش و پرورش در جلساتی که افراد گاهاً کلاس لمس نکرده ، گرد گچ تخته سیاه نخورده ، در کپر ننشسته وبا مدرسه کوچ نکرده و کلاس چند پایه درس نداده و ….تنظیم و تالیف می شود، به مدارس و معلمان بدون توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان و انواع هوش آنها ابلاغ می شود . ما در این گزارش به بررسی علل بی علاقگی همچنین افت تحصیلی دانش آموزان پرداخته ایم و نیز راههای مقابله با آن را بیان کرده ایم.

مقدمه:
ما دبیران به خصوص در رشته ریاضی باید به اندیشه، نوآوری و خلاقیت دانش آموزان بها دهیم. چندان اصرار نداشته باشیم که دانش آموزان فقط هر چه را که ما در اختیارشان گذاشته ایم حفظ کنند، بلکه خصلت پرسش گری را در آنان تقویت نماییم.هدف دیگر آموزش تغییر از یاد دهی به یاد گیری است . این امر در ریاضیات تنها در صورتی می تواند انجام شود که منبع و متن قابل فهم برای یادگیری در دسترس فراگیران باشد. بعضی از دانش آموزان دارای توان خود یاد گیری هستند ولی بیشتر دانش آموزان به ساختارهایی نیاز دارند تا به صورت سازنده در یاد گیری به آن ها کمک کند. باید مطالب را حتی الامکان به صورت ملموس و ساده بیان کرد. قسمتی از این فرآیند تبدیل دانش آموزان از حالت غیر فعال به فعال است که بیشترین انرژی را می طلبد. مثلا گروه بندی دانش آموزان در گروه های سه نفره که امکان همکاری همه اعضا بیشتر شود و انتخاب یک نفر به عنوان مدیر گروه برای برقراری نظم و همکاری با دبیر. حال با این مقدمه به ارائه راهکارهایی برای هریک از موانع و مشکلاتی که قبلا ذکر گردیده است به صورت مجزا می پردازم. امید است که مورد توجه قرار گیرد.

الف- راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع مرتبط با کتاب های درسی ریاضیات:
۱-یکی از مشکلات موجود در کتاب های درسی، عدم توجه به مجزا بودن سه مرحله ای آموزش درس ریاضیات (مفهوم،تکنیک و کاربرد) است که در کتاب های ریاضیات، مراحل به طور مشخص از هم جدا نشده است. لذا پیشنهاد می شود که کتاب های درسی تجدید نظر گردد و مطالب به صورت ملموس و ساده بیان گردند و سه مرحله ذکر شده در آن رعایت گردد.
۲- درک مفهوم در آموزش از اهمیت ویژه بر خوردار است و تا زمانی که دانش آموز به مفهموم یک موضوع پی نبرده باشد، آموزش تکنیک سودی ندارد. لذا باید روی قسمت مفهوم مطالب مانور بیشتری داد. این جانب در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ در پایه سوم راهنمایی دانش آموزانی داشتم که جدول ضرب سال سوم ابتدایی، تقسیم های ساده و مفاهیم کسر و … را یاد نداشتند. این معضل می تواند چندین عامل داشته باشد که یکی از مهمترین آن ها می تواند بی توجهی کتاب در مبحث مفهوم باشد که باعث بی توجهی معلم و سپس دانش آموز شده است.
۳- کاربرد موضوعات مورد تدریس در کتاب درسی ذکر نشده است تا دانش آموزان بدانند موضوعی را که می خواهند بیاموزند چه نقشی در زندگی دارد تا باعث ایجاد انگیزه بیشتری برای یادگیری آن گردد. لذا پیشنهاد می شود که کاربردهای ریاضیات در زندگی و دنیایی که در آن زندگی می کنیم بیان شود.
۴- هم چنین به کار گیری روش فعال و مجسم در کتب درسی مورد توجه قرار گیرد.

فهرست
چکیده: ۲
مقدمه: ۳
الف- راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع مرتبط با کتاب های درسی ریاضیات: ۴
ب- راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع مرتبط با دبیران ریاضیات: ۴
پ- راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع مرتبط با مدارس و سیستم آموزشی: ۶
راه کارهایی برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان به شرح زیر بیان می نمایم: ۹
نتیجه گیری: ۱۱
منابع و مآخذ: ۱۲


تعداد صفحات : 12 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود